Thursday, February 25, 2016

TUN MUSA

TUN MUSA HITAM

1. My very good friend, colleague, former Deputy President of UMNO and Deputy Prime Minister, Tun Musa Hitam blames me for the failure to achieve Vision 2020 (read here). It is all because I failed to groom successors at all levels.

2. My first failure was Tun Musa Hitam himself. He could not wait for me to retire. So he resigned after 5 years being with me as my deputy, in a Government his boys called the MM Government.

3. He believed the UMNO Supreme Council would throw me out and appoint him as President. The Council decided to persuade him to return as DPM and Deputy President. He came back as Deputy President.

4. At the next UMNO Election he persuaded his erstwhile rival and enemy, Tengku Razaleigh Hamzah to contest for President against me. He was prepared to be Deputy President and DPM under Tengku Razaleigh and not under me.

5. These he did even though I overlooked his bad faith and later appointed him as Special Envoy to the UN with ministerial rank.

6. In the contest for presidency, (Tan Sri) Syed Hamid Albar, (Tan Sri) Abdul Kadir Sheikh Fadzir, (Tun) Abdullah Ahmad Badawi and (Tan Sri) Rais Yatim sided with Tengku Razaleigh.

7. I and Ghafar Baba won. Then I appointed all those who were not loyal to me as ministers in my cabinet. One of them, Tun Abdullah, eventually was named my successor as Prime Minister. Far from choosing only loyalists, I chose those disloyal to me.

8. I did not train anyone so they can make a success of Vision 2020. I believed in leadership by example. I must have set a bad example because those who succeeded me all failed to make a success of Vision 2020. I am to blame of course.

9. Dear Musa, thank you very much for pin-pointing the cause of the failure of Vision 2020. You must have known this in 1986, long before the Vision. It must have been your foresight which caused you to resign from the Government I headed. So no one can blame you. Your service to me and the nation will go down in history.


TUN MUSA HITAM (Edisi Terjemahan Bahasa Melayu)

1. Kawan baik saya, rakan sekerja, bekas Naib Presiden UMNO dan bekas Timbalan Perdana Menteri, Tun Musa Hitam menyalahkan saya ke atas kegagalan untuk mencapai wawasan 2020. Semuanya berpunca dari saya yang gagal melatih penganti di semua peringkat.

2. Kegagalan pertama saya ialah Tun Musa Hitam itu sendiri. Beliau tak boleh tunggu saya bersara. Jadi, beliau meletak jawatan selepas 5 tahun bersama saya sebagai Timbalan saya, dalam kerajaan yang dipanggil mereka sebagai Kerajaan MM.

3. Beliau percaya Majlis Tertinggi UMNO akan buang saya dan melantik beliau sebagai Presiden. Sebaliknya, Majlis buat keputusan untuk memujuk beliau kembali sebagai Timbalan Presiden dan Timbalan Perdana Menteri. Beliau kembali untuk kekal sebagai Timbalan Presiden.

4. Pada Pemilihan UMNO kemudiannya beliau memujuk pesaing dan musuh tradisinya, Tengku Razaleigh Hamzah untuk bertanding melawan saya sebagai Presiden. Beliau bersedia untuk menjadi Timbalan Presiden dan Timbalan Perdana Menteri di bawah Tengku Razaleigh bukan di bawah saya.

5. Namun, selepas apa yang beliau lakukan, saya menolak untuk memandang niat jahat dan kemudiannya saya melantik beliau sebagai Duta Khas ke PBB bertaraf Menteri.

6. Dalam pertandingan untuk jawatan Presiden waktu itu, Tan Sri) Syed Hamid Albar, (Tan Sri) Abdul Kadir Sheikh Fadzir, (Tun) Abdullah Ahmad Badawi dan (Tan Sri) Rais Yatim berpihak kepada Tengku Razaleigh.

7. Saya dan Ghafar Baba menang. Kemudian saya melantik semua yang tidak setia kepada saya sebagai Menteri dalam kabinet saya. Salah seorang daripada mereka, Tun Abdullah, saya namakan beliau sebagai pengganti saya, untuk jawatan Perdana Menteri. Dari memilih hanya mereka yang setia, saya juga memilih mereka yang tidak setia kepada saya.

8. Saya tidak melatih sesiapa sahaja untuk menjayakan Wawasan 2020. Saya percaya dalam kepimpinan melalui teladan. Saya mesti telah menujukkan contoh yang tidak baik kerana mereka yang menggantikan saya gagal untuk menjayakan Wawasan 2020. Sudah tentu, saya dipersalahkan.


9. Kepada Musa, terima kasih banyak kerana menuduh saya punca kegagalan Wawasan 2020. Kamu mesti dah tahu perkara ini dalam 1986, lama sebelum Wawasan tersebut. Pasti kamu dah mempunyai pandangan jauh mengenai ini sehingga kamu meletak jawatan dalam kerajaan yang saya ketuai. Jadi, tiada siapa mahu menyalahkan kamu. Perkhidmatan kamu kepada saya dan negara akan tercatat dalam sejarah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tun Dr Mahathir Mohamad speech at United Nations General Assembly


Dr Mahathir Mohamad speech at the general debate of the 73rd session of the United Nations General Assembly 2018
Turkey President Tayyip Edrogan speech at the general debate of the 74rd session of the United Nations General Assembly 2019
Dr Mahathir Mohamad speech at the general debate of the 74rd session of the United Nations General Assembly 2019